søndag 6. april 2014

Fingre med grønnskjær

Vi føler vi har knekt koden for å lykkes med inneplanter hjemme, fingrene begynner å få et grønnskjær. Det gjelder å ha mange planter, da husker man å vanne. Det hjelper nok at jeg jobber en del hjemmefra også, og ser leiligheten i dagslys. Det er den største luksusen med å jobbe hjemmefra, nettopp det å kunne være hjemme mens det er lyst. Å spise frokost med lyset flommende inn noenlunde nypussede vinduer gjør godt for både kropp og sjel. Siden vi ikke har gardiner er det ingenting som tar oppmerksomheten fra det som står i vinduskarmene, disse deilig dype vinduskarmene som rommer nesten alt jeg vil de skal...


Krukkene fra Kählers Botanicaserie falt jeg for første gangen jeg så dem, og det holdt hardt å vente helt til nyttår med å få dem inn i nettbutikken og eget hjem. Vi har funnet noe å ha i dem alle, bortsett fra den lille karrifargede. Den er ganske så smal i toppen, og ender nok opp med en sukkulent, eller en dillpotte på kjøkkenbenken. Selv liker jeg kanskje plantefatet selv, det er lavt og rommer tre løkplanter og blir likevel ikke for ruvende på bordet. Nå står det med perleblomster i vinduskarmen, i godt selskap av både bloggeklisjeer og barndomsminner i frodig vekst.


Planten med flerfargede blad er fra Blomster i Byhaven, et barndomsminne jeg fant på Instagram og spurte om damene der kunne bestille den. Den er ikke helt som den mamma hadde hengede på veggen, men det holder. Vi har ikke helt funnen tonen oss i mellom, denne planten og jeg, men det kommer nok. Jeg skjønner ikke hva som skal til for at den ikke klynger bladene langs siden av krukken den står i. Så langt har jeg testa lys/lite lys/mørke og vann/mye vann/tørke. Godsnakking har jeg også prøvd, så det gjenstår bare tunge trusler... Neida. Det ordner seg nok!

Ha en finfin kveld!
Kristian


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar