lørdag 8. oktober 2011

Kjøkken, del 1: Beholde eller skrape vekk?

Kjøkkenet er nesten så godt som innviet. Dekoratøren overrasket Himmelgutten med en enkel middag på dekket bord midt oppi alt verktøyet på torsdag. Det ble nesten for mye for en sliten Himmelgutt, han ble rent rørt...



Denne helgen er det pause i oppussingen, nå kan det ikke gjøres mer på kjøkkenet før rørlegger har koblet til vannet. Innredningen er på plass, benkplatene er skrudd fast. Skuffene skal fylles med alt som står i eske, dette blir sånn stas! Kjøleskapet står noe nakent i hjørnet, det mangler front. Kvik hadde tegnet en front som skulle skrues sammen av ikke mindre enn fem deler, en særs dårlig plan. Ny, ferdigsammenmontert front er bestilt. Den kommer om noen uker, så inntil da får kjøleskapet stå der og gremmes og være sjalu på fryser og oppvaskmaskin som har fått frontene sine.


Keiserne byttet ut spiseplass med ekstra benkplass. Høye overskap med benkplate under vinduet skal bli en fin-fin plass å bake på. I beste Keiserstil er skapene skrudd fast før vinduet er ferdig malt. Dekoratøren insisterte på å rive av panelet som var lagt INNI vinduskarmen også, og bak der åpenbarte den originale vinduskarmen seg. Etter litt pirking i malingen begynte store flak med sprø malingslag å falle av. Bak dukket det opp en fin blågrønn farge som har vært på veggene en gang. Dekoratøren vil beholde denne fargen som den er, litt inspirert av en kommentar fra Prydeligbloggen om å bevare litt av panelet nedskrapet.


Himmelgutten er heldigvis enig i å beholde flatene som de blir etter skrapingen, men klapper ikke i hendene når Dekoratøren vil beholde de hvite feltene som ligger oppå det blågrønne. Disse må det skrapes litt heftigere på for å få fjernet malingen, og det er ikke for å slippe skraping Dekoratrøren vil ha det sånn. Niks, han synes det er kult. I motsetning til Himmelgutten som synes det ser uferdig ut. Han er nemlig hakket mer ordentlig, og blir sikkert fornærmet når han leser korrektur på dette. Henges ut slik av kjæreste og medblogger...



Så hva synes dere som leser bloggen? Skrape helt ned eller bevare med litt hvitt oppå?


Ha en fin-fin lørdag folkens!

Dekoratøren

13 kommentarer:

  1. Behold, behold, behold!! Kjempefint med farge sammensettingen og den røffe overflaten...

    SvarSlett
  2. Keeep!
    Blir så fint så!!:)
    God helg!

    SvarSlett
  3. Skrape ned! Jeg er enig med Himmelgutten! :)

    SvarSlett
  4. Enig med Anette, behold - det var røft og tøft :)

    SvarSlett
  5. Behold - sett på lister og se an... ;) Blir han fortsatt ikke fortrolig kan dere (han) skrape?

    Lettere det, enn å skrape først, og så angre. ;)

    SvarSlett
  6. Jeg ville skrapet ned, så jeg må si meg enig med Himmelgutten. Tror det blir penest, men kan jo hende jeg tar feil.

    SvarSlett
  7. Jeg ville også skrapet ned...
    Kom nok ikke som en bombe, for jeg liker det litt sånn skikkelig hi, hi.

    SvarSlett
  8. Kul som den er!!! Blir stilig med en fin list på siden, altså!

    SvarSlett
  9. Skrape ned;) men jeg er også litt sånn skikkelig, hihi;) men er litt vanskelig å se helhet så det kan jo hende at det er fint som det er:) gleder meg uansett til å se alt helt ferdig, dette går jo unna! Weee!

    SvarSlett
  10. Skrape helt ned tenker jeg ;).
    Klem Madelén

    SvarSlett
  11. Jeg bliver helt rørt over Jeres torsdagsmiddag midt i alt rodet og værktøjet. Godt I har overskud til at være søde mod hinanden, selvom I har så travlt med at sætte Jeres nye hjem i stand.
    Jeg er meget i tvivl med Jeres karme. Heldigvis, som flere er inde på, kan I lade dem stå, og senere beslutte at skrabe det hvide af. Hvis I først skraber det af kan det ikke gøres om?
    Tak for kommentaren på min blog:-)
    God søndag.

    SvarSlett
  12. Im torned! :)
    Liker begge forslagene, men synes jo det er litt tøft nå, men kan jo skrap for å få roet ned inntrykket litt. Dessuten vil det bli ryddigere med hvite lister og, eller hur?
    Tidligere har jeg kommentert at det er fint å beholde noen slike flater, det gir jo mer spenning og kontraster, jeg syns ikke alltid det "perfekte" er den beste løsningen.
    Hos mamma har vi skrapet trappen men slipt trinnflaten. Det har jo med funksjon å gjøre, men jeg likte løsningen godt.
    Lykke til med valget, tror ikke det kan bli feil uansett ;)

    SvarSlett